El projecte

JO DIC PROU és un mitjà de comunicació nascut amb perspectiva de gènere que parla de temes que afectin a la dona des d’un punt de vista social.

D’aquesta manera volem posar el nostre granet de sorra per despertar l’ull crític de la societat i contribuir a canviar el tractament de la dona als mitjans, així com eradicar els estereotips i capgirar la concepció de la dona a la societat.

Però què és la perspectiva de gènere? El 2011 es va publicar el manual “Gènere i mitjans de comunicació. Eines per visibilitzar les aportacions de les dones”  un projecte del Consell de l’Audiovisual de Catalunya, l’Institut Català de les Dones i el Col·legi de Periodistes de Catalunya, coordinat i redactat per Arantza Diez.

“Els prejudicis de gènere –que interioritzem en els nostres processos de socialització social i cultural i que estan presents tant entre la professió periodística com en els consells gestors dels mitjans de comunicació– troben la manera de filtrar-se i de penetrar en els continguts mediàtics. Per això, els mitjans no donen una imatge equilibrada de les vides diverses de les dones i de les seves múltiples contribucions a la societat. […]

Ara bé, introduir la perspectiva de gènere en la informació no significa només esmentar les dones, parlar d’elles, fer-les visibles, comporta un exercici periodístic molt més profund i amb una clara voluntat transformadora. Vol dir fer visible la situació de discriminació que històricament han patit les dones i lluitar contra aquesta discriminació per mitjà de la informació, generar criteri i massa crítica. Significa donar importància i significat a les diferències entre homes i dones, cercar l’equitat a l’hora de recollir les fonts d’una notícia, representar la pluralitat de la societat, fer visibles les accions de les dones i incorporar les diferents maneres de fer de les dones. […]

Enfocar un fet des de la perspectiva de gènere és, en definitiva, posar en relleu la diferent i desigual posició social ocupada per homes i dones i donar veu a les dones i als seus punts de vista. Això no equival a ser favorables a les dones, a fer “discriminació positiva”, sinó a incorporar un altre punt de vista als usats tradicionalment […]. Donar-li significat informatiu a aquesta realitat equival a dimensionar i representar la realitat social d’una manera molt més precisa i completa i, sense cap mena de dubte, més justa.”

Així doncs, volem suma-nos a aquesta causa transformadora. Segueix-nos i et mostrarem com dia a dia els mitjans cauen en les males pràctiques i incompleixen les recomanacions per tractar la desigualtat de la dona i la violència masclista.